Algemeen

Krijgt u ook wel eens de vraag van een asielzoeker hoe het zit met zijn procedure? En dan zit u met de handen in het haar? Gave helpt u de weg vinden in het asieldoolhof.

Gave heeft een juridisch spreekuur waar u naartoe kunt bellen. We staan u graag te woord. We kunnen uitleg geven over procedures en adviseren wat u kunt doen en wat u beter kunt nalaten. We wijzen ook graag de weg in het doolhof van instanties. Waar kunt u terecht met specialistische vragen? Of beter: waar kan de asielzoeker terecht met zijn vragen? U kunt namelijk de asielzoeker helpen zijn weg te vinden, maar u hoeft niet zijn problemen over te nemen.

Hier ligt nog wel eens een probleem. Want “wat verwacht de asielzoeker nu precies van mij?” en “moet ik dat ook nog doen?” Ook met die vragen mag u ons bellen. We geven hier wat achtergrondinformatie.

Asielzoekers komen uit een cultuur waarin relaties heel belangrijk zijn. Komt u vaak bij iemand op bezoek, dan ontstaat een band en vertrouwen. Goede kans dat u dan ook de lastige vragen krijgt. Ook dat hoort bij de cultuur van veel asielzoekers: je gaat met je vragen niet naar instanties maar naar een goede vriend. Vrienden zijn belangrijk als tussenpersoon om iets gedaan te krijgen.

“Achmed is een fijne jongen, maar wat verwacht hij van mij?”

Wat moet u met die verwachting? Moet u proberen daaraan te voldoen? Nee, dat hoeft niet en dat kan vaak ook niet. De asielzoeker moet zelf naar de instanties toe. Als u tijd hebt kunt u wel meegaan. Dan kunt u meeluisteren en helpen de juiste vragen te stellen. U kunt ook aantekeningen maken zodat de informatie niet vervliegt.

Het is nuttig om te weten dat elke asielzoeker terecht kan bij VluchtelingenWerk. Zij hebben bij elk asielzoekerscentrum een kantoor dat helpt met de asielprocedure en bij vragen over allerlei regelingen.

Artboard facebook google+ instagram linkedin maps pinterest twitter vimeo youtube world