Jaarverslag 2017

Gave is dankbaar voor al het werk dat in 2017 is gebeurd onder kerken en vluchtelingen en de achterban die dit mogelijk heeft gemaakt. In het jaarverslag geven we een overzicht van de ontwikkelingen en vindt u informatie over inkomsten en uitgaven.

Het aantal vluchtelingen dat asiel aanvraagt in Nederland wordt minder. Er zijn in 2017 maar liefst 43 opvanglocaties gesloten. Maar dit betekent zeker niet het einde van het werk van stichting Gave, blijkt uit het jaarverslag 2017 van Gave. Er is veel werk en Gave is misschien wel harder nodig dan ooit. Onderzoek dat het SCP onlangs naar buiten bracht wijst uit dat vier op de tien Syrische vluchtelingen kampen met (psychische) gezondheidsklachten.

Gave-directeur Jan Pieter Mostert vindt dat niet verwonderlijk: “Veel statushouders zijn opgelucht als ze eindelijk een eigen huis hebben. Maar de werkelijkheid valt vaak hard tegen. Ze missen hun familie, spreken de taal niet en hebben vaak geen zinvolle daginvulling. Dat is een voedingsbodem voor trauma’s en depressies. De kerk kan hen een geweldig netwerk bieden. We zien bij Gave dat steeds meer kerken dit oppakken. Maar de vrijwilligers lopen ook aan tegen cultuurverschillen en juridische kwesties waar ze geen ervaring mee hebben. Ze kloppen bij ons aan voor ondersteuning.”

In 2017 heeft Gave, anticiperend op de komst van statushouders in de wijk, nieuwe e-learnings en brochures ontwikkeld en een weekend voor vluchtelingengezinnen georganiseerd. De website is grondig vernieuwd, informatie voor vluchtelingenwerkers is nog beter beschikbaar gemaakt. Dit staat te lezen in
het jaarverslag dat hier te vinden is. Veel christenen beseffen dat ze een belangrijke rol kunnen vervullen in het leven van vluchtelingen. Maar vluchtelingen leveren ook steeds vaker een waardevolle bijdrage aan de kerk. Een van de speerpunten van Gave voor 2018 is dan ook om kerken te inspireren intercultureel kerk te zijn.

Artboard facebook google+ instagram linkedin maps pinterest twitter vimeo youtube world